Transporta un tranzīta nozari par prioritāru priekšvēlēšanu programmās atzīst visas partijas, izņemot ZZS

Foto: Fotolia
Foto: Fotolia

Transporta un tranzīta nozari kā vienu no prioritārām jomām ir atzinušas teju visas partijas, kuras pēc sabiedriskās domas pētījumu rezultātiem Saeimas vēlēšanās varētu pārvarēt 5% barjeru, izņemot Zaļo un zemnieku savienību (ZZS), kuras programmā vien teikts, ka jāsakārto ceļi un infrastruktūra kā lauku un valsts dzīvesvides un ekonomikas pamats, secina biznesa portāls "Nozare.lv", pārlūkot partiju priekšvēlēšanu programmas.

Par ātrvilcienu satiksmes nodrošināšanu ar Eiropu aizdomājušās "Vienotība" un "Visu Latvijai!"-"Tēvzemei un Brīvībai"/LNNK (VL-TB/LNNK), savukārt "Saskaņas centrs" gatavojas ieguldīt valsts investīcijas infrastruktūras attīstībā - ostās, dzelzceļos, autoceļos, bet "Par labu Latviju" (PLL) koncentrēsies uz Rietumus un Austrumus vienojošiem loģistikas centriem.

Partiju apvienība "Vienotība" savā programmā uzsver, ka transports un tranzīts ir vienas no svarīgākajām tautsaimniecības nozarēm, kuru attīstība līdz šim nav bijusi valsts prioritāšu priekšgalā. Partijas programmā uzsvērts, ka Latvijai ir jākļūst ne tikai par Austrumu-Rietumu, bet arī par Ziemeļu-Dienvidu transporta un tranzīta mezglu.

"Vienotība" apņemas veicināt vienmērīgu un stabilu tranzīta kravu apjoma pieaugumu un maksimāli palielināt tranzīta kravu pievienoto vērtību, kā arī attīstīt Latvijas lielās ostas kā savstarpēji nekonkurējošus loģistikas centrus un neatņemamu Eiropas un Āzijas tranzītceļu sastāvdaļu. Attiecībā uz lidostu "Rīga" teikts, ka jāatjauno lidostas pieejamība daudzām pasaules aviokompānijām, tāpat "Vienotība" gatavojas iesaistīties ātrgaitas dzelzceļa līnijas izbūvē no Rīgas uz Helsinkiem un Berlīni.
"Saskaņas centrs" (SC) iesaka par prioritāru bez tradicionālām nozarēm atzīt arī transportu un loģistiku un attiecīgi gatavojas veikt valsts investīcijas infrastruktūras attīstībā - ostās, dzelzceļos, autoceļos. SC gatavojas attīstīt konstruktīvu sadarbību ar Krieviju, Baltkrieviju un citām NVS valstīm, jo atšķirīgai vēsturisko notikumu interpretācijai neesot jābūt par šķērsli savstarpēji izdevīgai sadarbībai transporta jomā. Centrs arī aicina izveidot valsts uzņēmumus nozarēs, kuras nodrošina lielu skaitu darbavietu, arī transporta nozarē.

VL-TB/LNNK programmā savukārt teikts, ka ar attīstības bankas palīdzību, kas izveidota uz Hipotēku bankas pamata, partija veicinās saimniecības attīstību, tai skaitā arī tranzīta un loģistikas attīstību. Apvienība arī paredzējusi, ka tiks noteikta nodeva no tranzīta kravām, ko pārvadā pa autoceļiem un iegūtie līdzekļi tiks izmantoti ceļu atjaunošanai.

Apvienība gatavojas arī veicināt ostu attīstību un tranzīta iespējas, taču atšķirībā no citām partijām skaidro, ka rēķināsies ar Krievijas tirgu neprognozējamību. Apvienība uzskata, ka gan valsts iekšienē, gan Eiropas virzienā jāattīsta ātrgaitas pasažieru vilcienu satiksme, īpašu uzmanību pievēršot "Rail Baltica" projektam.

PLL sola daudz lielāku uzsvaru nekā līdz šim likt uz vienu no būtiskākajām dabas kapitāla sastāvdaļām - izdevīgu ģeogrāfisko novietojumu Baltijas jūras reģiona kontekstā, jo, atrodoties Rietumos, pateicoties savām ģeogrāfiskām īpatnībām, daudz lielāku lomu Latvija varot spēlēt kā viens no galvenajiem Rietumus un Austrumus vienojošiem loģistikas centriem. Tāpat apvienība gatavojas strādāt, lai nepieļautu vides piesārņojumu, ieviešot prasības izmantot videi draudzīgas tehnoloģijas transportā.