Viņi sāka biznesu krīzes priekšvakarā

Foto: Fotolia
Foto: Fotolia

Kristīne Kleinberga un Liene Lagzdiņa ir pazīstamas kopš skolas laikiem. Viņas kopā ar draugu Reini ir radījušas pašas savu biznesu - apdrukas un dizaina meistardarbnīcu uzveclkreklu.lv.

"Nothing special", "We will be taupīgi", "My answer will be, but I will not say" - šie bijušā finanšu ministra Ata Slaktera izteikumi par ekonomisko situāciju valstī "Bloomberg Television" pērnā gada nogalē kļuva ne vien par iecienītu joku mājas svinībās un darba kolektīvos, bet arī par modes kliedzienu T-kreklu apdrukā. Tas izvilka saulītē arī līdz tam ne visai pazīstamo apdrukas un dizaina meistardarbnīcu uzvelckreklu.lv. Kā saka kompānijas īpašnieces Liene Lagzdiņa un Kristīne Kleinberga, tas nebija plānots: "Viss veiksmīgi sakrita. Viss bija īstajā vietā un īstajā laikā. Mūsu politiskā pārliecība sakrita ar to, ko domā pārējie." Viņas stāsta par to, kā dzima uzvelckreklu.lv ideja un kā ir sākt biznesu krīzes apstākļos.

Neveiksmīga pieredze aizveda līdz biznesa idejai
"Uzvelc kreklu idejas autors ir Reinis. Atceros, ka pirms vairāk kā diviem gadiem vajadzēja dāvanu draugam. Sēdēju darbā un zvanīju "T-Bodei", bet viņi nepiedāvāja ne noformēt pasūtījumu elektroniski, ne piegādāt pasūtījumu. Kad Reinim radās ideja par apdrukas darbnīcu, kas darbotos arī internetā, kur būtu gan gatavi piedāvājumi, gan cilvēks pats varētu veidot savus dizainus, un pasūtījumus varētu piegādāt visā Latvijā, ne tikai Rīgā kādā konkrētā lielveikalā, es viņu atbalstīju," stāsta Liene. Neveiksmīgā pieredze, palīdzēja atrast brīvo nišu, piebalso Kristīne.

Tā visi trīs draugi - Liene, Kristīne un Reinis izveidoja savu uzņēmumu. Viņi teicienam, lai nu ar ko, bet ar radiem un draugiem biznesu labāk neveidot, nepiekrīt. "Mums nav problēmu. Laikam tāpēc, ka pietiekami labi esam sadalījuši atbildības sfēras un nejaucamies viens otra lietās. Kristīne vairāk ir atbildīga par korporatīvajiem klientiem, Reinis vairāk atbild par mājas lapu, tehniskajiem risinājumiem, krekliņu kvalitāti, drukas lietām. Es organizēju kopējo darbu, mājaslapā marketinga lietas bīdu," saka L.Lagzdiņa.

Nu jau draugu kolektīvam ir pievienojušies vairāki cilvēki, tomēr tas nemazinot draudzīgās attiecības. "Mums tiešām ir ļoti paveicies ar kolēģiem! Ir forši būt uz viena viļņa ar tiem cilvēkiem. Tad arī katru dienu ir milzīgs prieks iet uz darbu," saka Liene.

Slaktera neveiksme, uzvelckreklu.lv veiksme
Būtiskākais, ar ko jaunieši lepojas, ir jaunā drukas iekārta, kas iegādāta vēl pagājušā gada nogalē un pagaidām ir vienīgā tāda Baltijas valstīs. "Ja līdz šim apdrukāt krekliņu nozīmēja tam uzlīmēt līmplēvi, tad mēs piedāvājam attēlu tieši uzdrukāt uz apģērba. Ja līdz šim visām uzdrukām bija jābūt ļoti precīzām kontūrām, tikai noteiktās krāsās, tad tagad var tikt uzdrukātas pat vissmalkākās švīkas, vissmalkākās krāsu nianses," stāsta Liene.

Kā norāda Kristīne, modernā drukas iekārta bija iegādāta pašā laikā, jo tieši pēc tās uzstādīšanas nāca Nothing special un citu politisko apdruku bums, kas ļāva apkalpot ievērojamo pasūtījumu apjomu. Tuvojās arī Ziemassvētki. Aptuveni 2000 cilvēki visā Latvijā zem eglītes saņēma krekliņus ar uzrakstiem "Nothing special", "The GodMan" u.c.

Ideja par šādu politisko apdruku veidošanu dzima pēc tam, kad draugi bija pasūtījuši apdrukāt dažus krekliņus ar Slaktera citātiem un bildēm. "Mums šī ideja iepatikās un lūdzām, vai varam to tiražēt tālāk," saka Kristīne. Esot vēl arī citi apdruku varianti, ko kompānija pārņēmusi no saviem klientiem. Tagad uzvelckreklu.lv izsludinājis arī jauno mākslinieku konkursu - ikviens var iesūtīt savus mākslas darbus, ko varētu izmantot kā apdrukas un par to saņemt arī naudiņu.

Ar dienvidniecisku pieeju
Lai gan uzņēmumu visi trīs jaunieši dibināja pirms nepilniem diviem gadiem, aktīvi tas sāka darboties pērnajā vasarā, kad Liene un Kristīne bija atgriezušās no Austrālijas, kur pus gadu studēja biznesa menedžmentu. Uz turieni abas devās pēc Latvijas Universitātes komunikāciju studiju programmas beigšanas. "Sajūtas, ka gribam turpināt studijas maģistrantūrā te pat Latvijā, nebija. Tā vienu vakaru sēdējām un domājām, ka vajadzētu kaut kur aizbraukt uz ārzemēm pamācīties. Domājām uz Kanādu, bet varbūt tomēr uz Austrāliju? Sākumā domājām, ka tas par tālu, bet beigās spriedām, kāpēc gan ne! Pēc mēneša bijām jau Austrālijā," atceras Kristīne.

Šķiet, ka viņas abas arvien dzīvo tādā kā Austrālijas piedzīvojumu iespaidā un par tur pieredzēto stāsta ar lielu aizrautību. "Vide tur ir pilnīgi savādāka nekā Latvijā. Tur cilvēki ir priecīgi, atvērti, komunikācija nenotiek caur zobiem vai tikai pieklājības pēc," saka Kristīne. Šo atvērto, dienvidniecisko pieeju meitenes cenšas ienest arī savā uzņēmumā. "Ja pie mums ofisā ienāk cilvēks un mēs redzam, ka viņš ir mūsu vecumā, nekad neteiksim: "Labdien. Kā mēs varam palīdzēt?" Mēs tā brīvāk, personiskāk ar klientiem runājam," saka K.Kleinberga.
{baneris}
Liene uzsver, ka šis pus gads Austrālijā ļoti palīdzējis. "Parasti ir teiciens, ka vajag iztrakoties pirms kāzām. Mums tas bija aptuveni tā. Jo Latvijā sākām studēt, jau pēc pirmā studiju gada strādājām pilnu slodzi. Mums nebija tāda īsta studentu dzīve. Bet to vienu pusgadu mēs izdzīvojām nu tādu studentu dzīvi! Tas bija baigi foršais posms, pirms nopietni pievērsties savam biznesam," viņa saka un arī citiem iesaka pēc augstskolas paceļot, paskatīties, kā ir citur, iegūt pasaules pieredzi, paplašināt redzes loku. "Līdz ko tavs pasaules skatījums ir plašāks, arī tavi mērķi ir plašāki. Tu negribi strādāt algotu darbu un saņemt tikai 300-400 latus mēnesī," domā Liene.

Paļaujas uz intuīciju un ticību idejai
Liene un Kristīne ir pazīstamas jau kopš vidusskolas laikiem. "10.klasē mēs nesaistīti pārgājām no matemātikas profila uz angļu profilu. Pēc vidusskolas abas sākām studēt Stradiņos, bet jau pēc gada atkal nesaistīti izdomājām pāriet uz Latvijas Universitātes Sociālo zinātņu fakultāti. Tad kopā izlēmām aizbraukt uz Austrāliju. Tagad strādājam vienā uzņēmumā," apkopo Kristīne. Liene smejas, ka tagad, redzot, ka kādas dzīvē notiek kas jauns, otra gaida, kad arī viņai dzīvē notiks kas līdzīgs.

Šis gan nav abu pirmais darbs. Liene iepriekš strādājusi saistībā ar nekustamo īpašumu izīrēšanu un investīciju fondā, Kristīne savukārt darbojusies marketinga jomā kompānijā "Dardedze hologrāfija" un kādā reklāmas aģentūrā. Lai gan ar ekonomiku, uzņēmuma vadību tieša sakara abām nav bijis, viņas daudz mācās un lieti noder Reiņa apgūtās zināšanas biznesa vadībā e-komercijā. "Tieši tas, ko vajag!" saka Kristīne.

Pašā uzņēmuma dibināšanas sākumā draugu kompānija sekojusi līdzi arī zvaigžņu stāvoklim un sākums tiešām iekritis astroloģiski pateicīgā laikā. Tagad gan draugi vairāk paļaujoties uz savu intuīciju un ticību idejai, nevis astroloģiju.

Tieši ticēt sev un savai idejai Liene un Kristīne iesaka arī citiem, kas domā par sava biznesa uzsākšanu. "Ja esat par visiem 100% pārliecināti, ka tā ir forša, unikāla, ejoša ideja, tad tikai uz priekšu. Ja mēs nebūtu ticējuši, nebūtu nemaz ķērušies klāt!" saka Kristīne.

 height=